Saturday 30 April 2011

7 Dosa-dosa Besar


Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :”Jauhilah diri kamu daripada 7 dosa yang  boleh membinasakan. Baginda ditanya:”Apakah dosa itu wahai Rasulullah?”Baginda berkata:”Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah S.W.T. melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba’, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.” (hadis Riwayat Muslim)








SYIRIK KEPADA ALLAH S.W.T. : 
Mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain seperti mempercayai perkara khurafat, memuja syaitan dan sebagainya.

SIHIR :
sihir adalah kesepakatan antara tukang sihir dan syaitan dengan ketentuan bahawa tukang sihir akan melakukan berbagai keharaman atau kesyirikan dengan imbalan pemberian pertolongan syaitan kepadanya dan ketaatan untuk melakukan apa sahaja yang dimintanya contohnya keinginan mendatangkan kesusahan kepada individu lain.

MEMBUNUH JIWA YANG HARAM
Membunuh jiwa tanpa sebab yang dibenarkan oleh Islam iaitu membunuh dengan sengaja seseorang individu contohnya apa yang berlaku pada hari ini seperti pembuangan bayi, sikap kaum Yahudi membunuh orang Islam, rompakan yang disusuli dengan pembunuhan dan sebagainya.

MEMAKAN HARTA ANAK YATIM
Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya, hanya mereka memakan api masuk perutnya dan nanti mereka akan dimasukkan ke dalam Neraka.”  (Surah An-Nisa’: 10)

MEMAKAN RIBA’ :
Dari Abdullah bin Salam, dari Nabi S.A.W, Baginda bersabda    “satu dirham yang didapatkan oleh seseorang dari sesuatu yang riba’, lebih besar dosanya di sisi Allah daripada tiga puluh tiga zina yang dilakukannya dalam Islam

LARI DARI MEDAN PERTEMPURAN PERANG :
Lari dari medan perang merupakan tindakan yang mendapat murka Allah S.W.T. kerana ianya dapat memusnahkan atau mengancam keselamatan umat Islam.

MENUDUH PEREMPUAN SUCI MELAKUKAN ZINA : 
Dalam Islam, orang yang melakukan perkara sedemikian tanpa mendatangkan 4 orang saksi perlu dihukum dengan 80 kali sebatan.



1 comment:

  1. bagaimana dengan yg ini..??

    http://m.kaskus.co.id/thread/51ca49d241cb17f760000004/7-deadly-sins--7-dosa-yang-paling-mematikan

    ReplyDelete