Friday 6 May 2011

SOLAT

KEWAJIPAN SOLAT

Allah S.W.T. berfirman:
"...sesungguhnya solat itu diperlukan atas orang-orang mukmin pada waktunya."
(Surah An-Nisa' : 103)

Rasulullah S.A.W. bersabda :
" solat lima waktu diwajibkan Allah atas hamba-hambaNya. Sesiapa melakukannya dan tidak mensia-siakan sesuatu darinya  kerana meremehkan haknya, maka untuknya di sisi Allah ada janji bahawa akan memasukkan dia ke syurga. "

Rasulullah S.A.W. bersabda :
"Apakah amal yang paling utama?" Baginda menjawab, "Solat pada waktunya"



Pada masa kini, dapatlah kita lihat bahawa pelbagai bencana atau kecelakaan yang wujud dari pelbagai sudut seperti bencana dalam keluarga, masyarakat, bencana alam dan sebagainya. Jika kita lihat dengan lebih teliti, kesemua bencana tersebut wujud hasil perbuatan dosa yang telah dilakukan oleh manusia. Contohnya, manusia sering kali meninggalkan solat fardhu 5 waktu. Solat fardhu merupakan tuntutan ibadat yang amat penting kepada umat Islam sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. :

" sesiapa memeliharanya (solat), maka baginya nur dan selamatlah dia pada hari kiamat. Dan siapa yang tidak menjaganya, maka tidak ada baginya nur dan keselamatan. Pada Hari Kiamat, ia bersama Qarun, Hamman, Firaun, dan Ubai bin Khalaf."

Saudara-saudaraku sekalian, apabila kita menghayati dan mengambil pengajaran daripada hadis ini, maka seharusnya kita tanamkan dalam diri kita bahawa solat itu merupakan suatu amalan yang wajib kita jaga dan pelihara, iaitu dengan cara mengerjakannya pada awal waktu, melaksanakan solat dengan penuh khusyuk, menjaga perkara-perkara rukun dalam solat dan yang paling penting sekali menjaga keikhlasan hati dalam melaksanakan ibadat solat. Sesungguhnya, Ibadat yang disertai dengan perasaan riak, ujub dan penyakit-penyakit hati lain, akan menyebabkan ibadat seseorang itu tertolak. Insaflah... adakah pada Hari Kiamat, kita mahu bersama dengan Qarun, Hamman, Firaun dan Ubai bin Khilaf ? tentunya kita tidak mahu bersama mereka kerana mereka merupakan manusia yang dijanjikan oleh Allah S.W.T. dengan azab seksa.

Telah berkata Abu Hurairah r.a., " siapa wudhuk dengan baik, lalu keluar hendak solat, sesungguhnya ia dalam solat selama menuju kepadanya dan ditulis untuknya setiap langkah satu kebaikan dan dihapus dengan langkah berikutnya satu keburukan. Jika mendengar qamat, tidak seharusnya kamu memperlambat. Sungguh yang paling agung pahalanya adalah kamu yang paling jauh rumahnya. " Mengapa wahai Abu Hurairah?" Tanya mereka. Dia berkata, " Kerana banyaknya langkah."

Rasulullah S.A.W. bersabda :

" setiap Muslim yang sujud kepada Allah satu kali, maka Dia akan mengangkat darjatnya dan menghapus keburukannya."

Dalam Ibadat solat, kita dapat melaksanakan rukun sujud. Sujud merupakan situasi atau keadaan dimana seseorang hamba paling hampir dengan Penciptanya. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :

" Dan sujudlah (kepada Allah) dan berhampir dirilah (kepada-Nya) "
(Surah Al-Alaq : 19)

Oleh itu, kita digalakkan berdoa atau memohon suatu hajat pada ketika sujud kerana pada waktu itu, kita sangat hampir kepada Allah S.W.T.

SEKSAAN MENINGGALKAN SOLAT

Dosa meninggalkan solat Fardhu:

 1. Solat Subuh : satu kali meninggalkan akan dimasukkan ke dalam Neraka selama 30 tahun yang sama dengan 60,000 tahun di dunia.

2. Solat Zuhur : satu kali meninggalkan sama dosanya dengan membunuh 1000 orang umat Islam.

3. Solat Asar : satu kali meninggalkan sama dosanya dengan meruntuhkan Ka'abah.

4. Solat Maghrib : satu kali meninggalkan dosanya sama dengan berzina dengan orang tuanya.

5. Solat Isya' : satu kali meninggalkan, tidak akan di-Redhai oleh Allah S.W.T. tinggal di bumi atau di bawah langit serta makan dan minum dari nikmatnya.

6 Siksa di dunia bagi orang yang meninggalkan solat fardhu : 

1. Allah S.W.T. mengurangi keberkatan umurnya.

2. Allah S.W.T. akan mempersulitkan rezeki baginya.

3. Allah S.W.T. akan menghilangkan tanda/cahaya solat pada wajahnya.

4. Orang yang meninggalkan solat tidak mendapat tempat dalam Islam.

5. Amal kebaikan yang pernah dilakukannya tidak diterima oleh Allah S.W.T.

6. Allah S.W.T. tidak akan memperkenankan doanya.

3 Siksa ketika menghadapi kematian bagi orang yang meninggalkan solat fardhu :

1. Akan menghadapi sakratul maut dalam keadaan hina.

2. Meninggal dalam keadaan yang sangat lapar.

3. Meninggal dalam keadaan yang sangat haus.

3 Siksa di dalam kubur bagi orang yang meninggalkan solat fardhu :

1. Allah S.W.T. akan mempersempitkan kuburnya.

2. Kuburnya akan sangat gelap.

3. Disiksa sampai hari Kiamat tiba.

3 Siksa orang yang meninggalkan solat fardhu ketika bertemu Allah S.W.T. :

1. Akan dibelenggu oleh Malaikat.

2. Allah S.W.T. tidak akan memandangnya dengan penuh kasih sayang.

3. Allah S.W.T. tidak akan mengampunkan dosa-dosanya dan akan di azab dengan pedih di Neraka.


Daripada maklumat di atas tentang siksa bagi orang yang meninggalkan solat, dapatlah kiranya memberi peringatan kepada saya yang sering lupa dan juga kepada pembaca untuk menginsafi dan menyebarkan kepada umat Islam....InsyaAllah...

Akhir sekali, ambillah pengajaran daripada Hadis nabi S.A.W. yang bermaksud :

" Jangan kau sekutukan sesuatu dengan Allah. Meski kau dipotong, dibakar atau disalib. Jangan kau sengajakan tinggalkan solat. Siapa meninggalkannya, telah keluar dari agama ini. Jangan kau lakukan maksiat. Itu kemurkaan Allah. Jangan kau minum arak. Itu sumber segala kesalahan."




No comments:

Post a Comment